<< home >>
Počítačové siete v podmienkach základnej školy
<<- ->>


  • Prínos pre pedagogickú teóriu a prax na základných školách

PRÍNOS PRE PEDAGOGICKÚ TEÓRIU A PRAX NA ZŠ 

Úloha lokálnej siete v škole je v troch rovinách: 

 

Hlavná úloha je naučiť študentov chápať ako niečo samozrejmé spôsob práce, ktorý je pri samostatnom počítači trochu odlišný. Pokiaľ si študent uvedomí topológiu siete nemôže sa mu stať, že si na jednej hodine svoju prácu uloží na C:\ a na budúcej hodine, keď si sadne k inému počítaču sa diví, kam sa jeho súbor podel. Tiež je dobré uvedomiť si, že zďaleka nie všetci účastníci siete pracujú súčasne. Tým práve prihláseným môžu byť zasielané interaktívne správy, ktoré sa im okamžite objavia na obrazovke. Úplné všetkým, teda i tým, čo nie sú práve prihlásení je možné posielať elektronické listy (e-mail). Ako adresa sa používa príslušné používateľské meno. 

 

Druhým dôležitým dôvodom pre využívanie lokálnych sietí v škole je zabezpečenie dát a následné uľahčenie práce správcu počítačovej učebne. Práva prístupu na disky a do adresárov pre jednotlivých používateľov a skupiny je možné definovať. Skúsme si predstaviť rozdiel medzi počítačovou učebňou s desiatimi samostatnými psotami, kde musia byť všetky programy nainštalované na každej zvlášť a ktorýkoľvek súbor môže ktokoľvek schválne alebo omylom vymazať a tú istú učebňu s lokálnou počítačovou sieťou, kde je možné všetky používané programy nainštalovať iba raz na
server (ak nejaký je) a ešte k tomu do adresára, z ktorého študenti môžu iba čítať, a preto nemôžu nič vymazať.

 

Tretia rovina lokálnej školskej siete LAN je v použití SOS Linux. Pomaly, ale predsa sa žiakom vytĺka z hláv zakorenená predstava, že počítač to je Windows. Žiaci získajú  zručnosti nielen v práci s OS MS DOS (príkazový riadok) a OS MS Windows 98 (grafické prostredie), ale aj v prostredí Unixového shellu (a samozrejme GUI napr. KDE).

<<- ->>