<< home >>
Počítačové siete v podmienkach základnej školy
<<- ->>


  • Úvod

ÚVOD

S nástupom populačnej explózie vznikla potreba komunikácie medzi žiakmi. S nástupom informačnej revolúcie vznikla potreba aj vzájomnej komunikácie medzi počítačmi žiakov. Mnoho základných škôl nakúpilo, resp. získalo do prenájmu v rámci projektu Infovek obrovské množstvo osobných počítačov s predinštalovaným operačným systémom Windows 98. Tak ako sú prepojené mocensko-politické štruktúry v spoločnosti, podobne v základnom školstve vzniká potreba prepojiť osobné počítače medzi sebou prostredníctvom počítačovej siete. Keďže Windows 98 sú bez využívania sieťových možností skutočne len polovičným systémom, táto potreba je nanajvýš aktuálna a relevantná.

 

Z hľadiska vzdialenosti rozoznávame siete:

  • LAN (Local Area Network): lokálne počítačové siete

  • WAN (Wide Area Network): vzdialené počítačové siete


Lokálne siete sú siete inštalované v jednej učebni, medzi viacerými učebňami, príp. vnútroškolské siete. Rozoznávame tieto topológie sietí:

  • zbernicová (BUS)

  • hviezdicová (STAR)

  • kruhová (RING)

  • stromová (TREE)


Mnoho bývalých žiakov základných škôl sa zaoberá vývojom sietí. Postupom času sa vyšpecifikovali rôzne typy sietí. Podľa typu rozoznávame siete:

  • Ethernet ako predstaviteľa buď v základe bus topológie (typ 10baseT a 100baseT) s hlavným prenosovým médiom koaxiálnym káblom alebo star a tree topológie (typ UTP) na báze štruktúrovanej kabeláže (tzv. krútenej dvojlinky)

  • Arcnet ako predstaviteľa tree a star topológie

  • Token Ring ako predstaviteľa kruhovej topológie


V súčasnosti sa v podmienkach základných škôl najviac rozvíjajú štruktúrované siete. Prenos v týchto sieťach prebieha rýchlosťou 10 Mbitov/sekundu alebo 100 Mbitov/sekundu. Aby sme mohli osobný počítač pripojiť k školskej LAN sieti, musí mať nainštalovanú sieťovú kartu podľa typu siete. Pri štruktúrovanej sieti ešte je potrebné prepájacie zariadenie tzv. HUB.

 

Tak ako počítač samotný má svoj operačný systém, aj sieť riadi sieťový operačný systém (SOS). V sieti rozlišujeme dva typy počítačov:

  • SERVER - počítač, ktorý riadi sieť a poskytuje služby používateľom siete. Je to spravidla výkonný počítač vybavený veľkou operačnou pamäťou a veľkokapacitnými diskami. Okrem toho môže napríklad ponúkať tlač na tlačiarni, ktorá môže byt' k nemu pripojená alebo zdieľanie súborov. Podľa typu ponúkaných služieb poznáme aj rôzne druhy serverov, napr. tlačový, databázový, komunikačný a i.

  • WORKSTATION - počítač (pracovná stanica, klient), ktorý využíva služby servera. Je "chudobnejšie" vybavený, napr. nemusí disponovať ani diskovými jednotkami. V sieti môže byt' viac pracovných staníc, ale aj viac serverov.


Z hľadiska sieťového operačného systému býva každý žiak zavedený v služobnej databáze SOS (t.j. má definovaný svoj účet). Pri prihlásení je potrebné najprv zadať prihlasovacie meno (LOGIN NAME) a potom heslo (PASSWORD). Až potom je žiak vpustený do siete. Pomocou siete je možné rýchlo prenášať údaje medzi počítačmi, zdieľať veľkú databázu, príp. iné. Takto psoty už nezostanú osamotené a žiaci získajú nové netušené možnosti.

Podľa rozloženia a funkcie základných uzlov počítačovej siete delíme ešte počítačové siete na:

  • peer-to-peer (čítaj pír-tu-pír), čo zhruba znamená každý s každým (počítačom). Každý uzol je viac-menej rovnocenný a každý môže byt' v danom čase aj serverom aj klientom (workstation). Typicky sa takýto typ siete používa vo výchovno-vzdelávacom procese rozvojových krajín tretieho sveta, pretože je lacnejší a jednoduchší a pre základné potreby komunikácie postačuje. Názov peer-to-peer je odvodený od objavu prehistorického predka dnešného tapíra. Tento objav je prisudzovaný veľkému českému mysliteľovi, velikánovi nielen v oblasti informačných technológií, Járovi Cimrmanovi, ktorý predchodcu tapíra nazval pratapír (pra-ta-pír). Na tomto mieste mi nedá nespomenúť aj ďalšie Cimrmanove revolučné prínosy pre IT, z ktorých spomeniem aspoň objav CD média (CD - Cimrmanov Disk), programovacieho jazyka C (C - Cimrman) neskôr upraveného ako C# (to keď Cimrmana neoprávnene zadržali pre podozrenie zo softvérového pirátstva na podnet istej nemenovanej spoločnosti), CGI skript (CGI - Cimrmanov G bod Identifikátor, algoritmus, pôvodne navrhnutý Cimrmanom, pre exaktnú identifikáciu bodu G) či konštrukciu celého PC (PC - Počítač Cimrmanov)

  • server-client, centralizované, čo znamená existenciu jedného silného servera ako centra a množstva menej vybavených klientov (pracovných staníc, workstation)

<<- ->>