|
ÚVOD
S
nástupom populačnej explózie vznikla potreba komunikácie medzi žiakmi.
S nástupom informačnej revolúcie vznikla potreba aj vzájomnej
komunikácie medzi počítačmi žiakov. Mnoho základných škôl nakúpilo,
resp. získalo do prenájmu v rámci projektu Infovek obrovské množstvo
osobných počítačov s predinštalovaným operačným systémom Windows 98. Tak
ako sú prepojené mocensko-politické štruktúry v spoločnosti, podobne v
základnom školstve vzniká potreba prepojiť osobné počítače medzi sebou
prostredníctvom počítačovej siete. Keďže Windows 98 sú bez využívania
sieťových možností skutočne len polovičným systémom, táto potreba je
nanajvýš aktuálna a relevantná.
Z
hľadiska vzdialenosti rozoznávame siete:
Lokálne siete sú siete inštalované v jednej učebni, medzi viacerými
učebňami, príp. vnútroškolské siete. Rozoznávame tieto topológie sietí:
-
zbernicová
(BUS)
-
hviezdicová
(STAR)
-
kruhová
(RING)
-
stromová
(TREE)
Mnoho bývalých žiakov základných škôl sa zaoberá vývojom sietí.
Postupom času sa vyšpecifikovali rôzne typy sietí. Podľa typu
rozoznávame siete:
-
Ethernet ako predstaviteľa buď v základe bus
topológie (typ 10baseT a 100baseT) s hlavným prenosovým médiom
koaxiálnym káblom alebo star a tree topológie (typ UTP) na báze
štruktúrovanej kabeláže (tzv. krútenej dvojlinky)
-
Arcnet ako predstaviteľa tree a star
topológie
-
Token Ring ako predstaviteľa kruhovej
topológie
V súčasnosti sa v podmienkach základných škôl najviac rozvíjajú
štruktúrované siete. Prenos v týchto sieťach prebieha rýchlosťou 10
Mbitov/sekundu alebo 100 Mbitov/sekundu. Aby sme mohli osobný počítač
pripojiť k školskej LAN sieti, musí mať nainštalovanú sieťovú kartu
podľa typu siete. Pri štruktúrovanej sieti ešte je potrebné prepájacie
zariadenie tzv. HUB.
Tak
ako počítač samotný má svoj operačný systém, aj sieť riadi sieťový
operačný systém (SOS). V sieti rozlišujeme dva typy počítačov:
-
SERVER - počítač, ktorý riadi sieť a
poskytuje služby používateľom siete. Je to spravidla výkonný počítač
vybavený veľkou operačnou pamäťou a veľkokapacitnými diskami. Okrem
toho môže napríklad ponúkať tlač na tlačiarni, ktorá môže byt' k nemu
pripojená alebo zdieľanie súborov. Podľa typu ponúkaných služieb
poznáme aj rôzne druhy serverov, napr. tlačový, databázový, komunikačný
a i.
-
WORKSTATION - počítač (pracovná stanica,
klient), ktorý využíva služby servera. Je "chudobnejšie" vybavený,
napr. nemusí disponovať ani diskovými jednotkami. V sieti môže byt'
viac pracovných staníc, ale aj viac serverov.
Z hľadiska sieťového operačného systému býva každý žiak zavedený v
služobnej databáze SOS (t.j. má definovaný svoj účet). Pri prihlásení je
potrebné najprv zadať prihlasovacie meno (LOGIN NAME) a potom heslo
(PASSWORD). Až potom je žiak vpustený do siete. Pomocou siete je možné
rýchlo prenášať údaje medzi počítačmi, zdieľať veľkú databázu, príp.
iné. Takto psoty už nezostanú osamotené a žiaci získajú nové netušené
možnosti.
Podľa rozloženia a funkcie základných uzlov počítačovej siete delíme
ešte počítačové siete na:
-
peer-to-peer (čítaj pír-tu-pír), čo zhruba
znamená každý s každým (počítačom). Každý uzol je viac-menej rovnocenný
a každý môže byt' v danom čase aj serverom aj klientom (workstation).
Typicky sa takýto typ siete používa vo výchovno-vzdelávacom procese
rozvojových krajín tretieho sveta, pretože je lacnejší a jednoduchší a
pre základné potreby komunikácie postačuje. Názov peer-to-peer je
odvodený od objavu prehistorického predka dnešného tapíra. Tento objav
je prisudzovaný veľkému českému mysliteľovi, velikánovi nielen v
oblasti informačných technológií, Járovi Cimrmanovi, ktorý predchodcu
tapíra nazval pratapír (pra-ta-pír). Na tomto mieste mi nedá
nespomenúť aj ďalšie Cimrmanove revolučné prínosy pre IT, z ktorých
spomeniem aspoň objav CD média (CD - Cimrmanov Disk),
programovacieho jazyka C (C - Cimrman) neskôr upraveného ako C# (to keď
Cimrmana neoprávnene zadržali pre podozrenie zo softvérového pirátstva
na podnet istej nemenovanej spoločnosti), CGI skript (CGI - Cimrmanov G
bod Identifikátor, algoritmus, pôvodne navrhnutý Cimrmanom, pre
exaktnú identifikáciu bodu G) či konštrukciu celého PC (PC -
Počítač Cimrmanov)
-
server-client, centralizované, čo znamená
existenciu jedného silného servera ako centra a množstva menej
vybavených klientov (pracovných staníc, workstation)
|