- Analýza alternatívneho učiva Práca s počítačom v predmete
Technická výchova
|
ANALÝZA ALTERNATÍVNEHO UČIVA PRÁCA S
POČÍTAČOM V PREDMETE TECHNICKÁ VÝCHOVA
Alternatívne učivo v predmete Technická
výchova má v ročníkoch 5. až 8. rozsah 20 hodín. Je zamerané na
rozšírenie učiva a často sa nahrádza pestovateľskými prácami a rodinnou
prípravou dievčat. Nevzniká tu priestor, a ani osnovy ho neponúkajú, na
prácu s počítačom, ak si ho vyučujúci sám nevytvorí. Vhodný priestor tak
vznikne až v 9. ročníku, kde je učivo v plnom rozsahu alternatívne, t.j.
33 hodín. Je to aj najvyšší čas, aby sa žiaci oboznámili so základnými
informáciami o počítačoch a štruktúrovanom programovaní.
Vzdelávacie ciele alternatívneho učiva
Práca s počítačom v predmete Technická výchova
Hlavným dlhodobým cieľom alternatívneho učiva Práca s počítačom v
predmete Technická výchova je naučiť žiaka samostatne pracovať s
počítačom, vedieť ho obsluhovať, využívať jeho možnosti. Z hlavného
cieľa vychádzajú čiastkové ciele:
- Vzbudiť záujem o počítač, zoznámiť sa s ním, spoznať
klávesnicu, myš, naučiť sa pracovať s disketou, s CD mechanikou.
- Naučiť žiaka vyhľadávať, otvárať a ukladať programy.
- Zoznámiť žiaka s pojmami súbor, adresár.
- Zoznámiť žiaka s pojmami z oblasti hardvéru.
- Naučiť žiaka základnú obsluhu PC.
- Uviesť žiaka do problematiky programovania, malých
programovacích jazykov.
- Zoznámiť žiaka s pojmami algoritmus, syntax, jazyk, cyklus,
vetvenie.
- Naučiť žiaka používať základné príkazy mini-jazyka Robot
Karel.
- Umožniť žiakovi uplatnenie svojich poznatkov z
programovania, fantáziu a šikovnosť pri tvorbe vlastného programu.
- Naučiť žiaka používať základné príkazy operačného systému
MS DOS, diskový manažér M602 a textový editor T602.
- Naučiť žiaka pracovať v prostredí operačného systému
Windows, s aplikáciami Skicár, Word, Excel.
- Zoznámiť žiaka s multimediálnymi výučbovými aplikáciami.
- Ukázať žiakovi cestu k informáciám o informačných
technológiách (odborná literatúra, časopisy, Internet).
- Zoznámiť žiaka s pojmami z oblasti PC sietí, operačných
systémov Unix a Linux, bezpečnosťou na Internete, autorskými a
licenčnými zákonmi, antivírovou ochranou.
Uvádzam
návrh časovo-tematického plánu alternatívneho učiva Práca s počítačom v
predmete Technická výchova pre 9. ročník základnej školy (ZŠ), ktorý
rešpektuje tieto výchovno-vzdelávacie ciele. Časovo-tematický plán je
praxou overený. V prípade indivinduálneho mierne modifikovaného prístupu
možno očakávať u istého počtu žiakov chápanie pascalovských štruktúr a
ich následné praktické implementácie žiakmi aj v kratšom časovom
horizonte (najmä v spojení so seminárom).
Návrh časovo-tematického plánu TchV v 9. ročníku ZŠ
PRÁCA
S POČÍTAČOM
1. Usporiadanie počítačovej učebne. Pravidlá správania sa v počítačovej
učebni.
2. Informácia.
3. Osobný počítač (PC). Základné pojmy, história.
4. Hardvér (HW) a periférie.
5. Softvér (SW) a jeho využitie.
6. Operačný systém (OS) MS DOS. História, vznik, základné pojmy,
charakteristika. Súbor a adresár. Adresárová štruktúra.
7. Práca v OS MS DOS. Základné príkazy.
8. OS Microsoft (MS) WINDOWS. Grafické prostredie, charakteristika,
história, vznik, základné pojmy. Práca v OS MS WINDOWS.
9. Nadstavby OS. Norton Commander (NC), M602. Práca s adresármi a
súbormi.
10. Aplikačný SW. Textové editory. T602, WORD. Charakteristika,
základné pojmy. Práca v textovom editore.
11. Grafické editory. Skicár. Gimp.
12. Tabuľkové procesory a databázy. C602, EXCEL, dBASE, ACCESS.
13. Vírusy. Práca s disketou. CD-ROM. DVD-ROM.
14. Multimédiá. Nástroje na vzdelávanie a prezentáciu informácií.
15. Nové princípy prenosu informácií.
ÚVOD DO PROGRAMOVANIA
16. Algoritmy, syntax.
17. Rozbor problému. Návrh riešenia. Realizácia.
18. Programovacie jazyky a minijazyky. Prehľad, možnosti, prostredie.
Karel 96, Karel 3D.
19. Základné príkazy Robota Karla.
20. Algoritmizácia, zápis, odladenie, archivácia a uloženie
jednoduchého programu.
21. Cyklus s presným počtom opakovaní.
22. Algoritmizácia, zápis, odladenie, archivácia a uloženie programu s
použitím cyklu s presným počtom opakovaní.
23. Podmienený príkaz, vetvenie.
24. Úlohy na podmienený príkaz a vetvenie.
25. Vnorený cyklus, podmienka, opakovanie, procedúra, rekurzia.
26. Úlohy na vnorený cyklus ...
27. Karel 3.2. Prostredie. Menu.
28. Syntax, príkazy, program.
29. Premenné, konštanty.
30. Algoritmus s použitím premennej.
31. Karel 3.2 anglicky. Prostredie. Menu.
32. Syntax, príkazy, program.
33. Turbo Pascal 6.0. Prostredie, syntax, help.
Súčasný stav
využitia počítačov pri výučbe štruktúrovaného programovania
Súčasný stav využitia počítačov vo vyučovaní štruktúrovaného
programovania na základných školách v okrese XXX som zisťovala
prieskumom. Prieskum som realizovala začiatkom roka 2002 formou
dopytovníka, ktorý obsahoval 8 otázok na 19 základných školách. Na
základe vyhodnotenia
dopytovníka som zistila, že súčasná situácia v základnom školstve vo
využívaní počítačov vo vyučovaní štruktúrovaného programovania je
mizerná. Kritický stav v danej oblasti ma motivoval k vypracovaniu tejto
sekcie. Sekcia je koncipovaná ako snaha zmeniť túto neblahú situáciu.
Vyhodnotenie
dotazníka "Využitie počítačov pri výučbe štruktúrovaného programovania"
Základné školy v
okrese XXX |
|
|
|
počet ZŠ spolu: |
19 |
19 z 19 |
100,00% |
z toho mestských: |
6 |
6 z 19 |
31,58% |
z toho vidieckych: |
13 |
13 z 19 |
68,42% |
Projekt Infovek
|
|
|
|
zaradených ZŠ spolu: |
4 |
4 z 19 |
21,05% |
z toho mestských: |
3 |
3 z 19 |
15,79% |
z toho vidieckych: |
1 |
1 z 19 |
5,26% |
Odoslané dotazníky |
|
|
|
odoslané spolu: |
19 |
19 z 19 |
100,00% |
Vyplnené dotazníky |
|
|
|
vyplnené spolu: |
11 |
11 z 19 |
57,89% |
z toho mestských: |
1 |
1 z 11 |
5,26% |
z toho vidieckych: |
10 |
10 z 11 |
0,91% |
z toho mestských Infovek: |
0 |
0 z 3 |
0,00% |
z toho vidieckych Infovek: |
1 |
1 z 1 |
100,00% |
Ignorácia dotazníka |
|
|
|
ignorovalo dotazník spolu: |
8 |
8 z 19 |
42,11% |
z toho mestských: |
5 |
5 z 6 |
83,33% |
z toho vidieckych: |
3 |
3 z 13 |
23,08% |
z toho mestských Infovek: |
3 |
3 z 3 |
100,00% |
z toho vidieckych Infovek: |
0 |
0 z 3 |
0,00% |
Z
vrátených vyplnených dotazníkov vyplýva, že:
-
Dve ZŠ
(vidiecke) využívajú počítač pri výučbe štruktúrovaného programovania a
to v predmete Technická výchova a v rámci seminára štruktúrovaného
programovania.
-
Ostatné
ZŠ nevyužívajú počítač pri výučbe štruktúrovaného programovania z
dôvodov (v poradí) nedostatok počítačov (financie), nedostatok vhodných
programovacích nástrojov, nedostatočná počítačová gramotnosť učiteľov.
-
Ostatné
ZŠ by uvítali systém voľne šíriteľných výučbových verzií
programovacieho nástroja mini-jazyka Robot Karel s postupom výučby
jednotlivých pojmov a riešenými úlohami, za predpokladu, že by mali
dostatočné hardvérové vybavenie a počítačovo gramotných učiteľov.
-
Žiadne
ZŠ si nemôžu finančne dovoliť zakúpiť licenčný vyučovací programovací
nástroj.
-
Žiadnej
ZŠ by česká lokalizácia výučbových verzií mini-jazyka Robot Karel
nespôsobovala závažnejšie výučbové problémy.
Sekcia Programovanie, ako už bolo uvedené vyššie, je východiskom z
tejto nelichotivej situácie a preto aj ponúka nasledovné riešenia na tri
základné otázky.
1. Nie sú počítače?
Základy štruktúrovaného programovania možno žiakom vštepiť
už na historickej dvaosemšestke v cene do 1000 Sk.
2. Nie sú dobré a lacné programovacie
nástroje?
Programovací mini-jazyk Robot Karel je vyhovujúci a je
zadarmo.
3. Vyučujúci technickej výchovy je
počítačovo negramotný?
Odporúčam mu zúčastňovať sa na školeniach a voľný čas
venovať sebavzdelávaniu v oblasti informačných technológií a výpočtovej
techniky. |