<< home >>
Didaktické využitie mini-jazyka Robot Karel na ZŠ
<<- ->>


  • Analýza alternatívneho učiva Práca s počítačom v predmete Technická výchova

ANALÝZA ALTERNATÍVNEHO UČIVA PRÁCA S POČÍTAČOM V PREDMETE TECHNICKÁ VÝCHOVA

Alternatívne učivo v predmete Technická výchova má v ročníkoch 5. až 8. rozsah 20 hodín. Je zamerané na rozšírenie učiva a často sa nahrádza pestovateľskými prácami a rodinnou prípravou dievčat. Nevzniká tu priestor, a ani osnovy ho neponúkajú, na prácu s počítačom, ak si ho vyučujúci sám nevytvorí. Vhodný priestor tak vznikne až v 9. ročníku, kde je učivo v plnom rozsahu alternatívne, t.j. 33 hodín. Je to aj najvyšší čas, aby sa žiaci oboznámili so základnými informáciami o počítačoch a štruktúrovanom programovaní.

Vzdelávacie ciele alternatívneho učiva Práca s počítačom v predmete Technická výchova

Hlavným dlhodobým cieľom alternatívneho učiva Práca s počítačom v predmete Technická výchova je naučiť žiaka samostatne pracovať s počítačom, vedieť ho obsluhovať, využívať jeho možnosti. Z hlavného cieľa vychádzajú čiastkové ciele:

  • Vzbudiť záujem o počítač, zoznámiť sa s ním, spoznať klávesnicu, myš, naučiť sa pracovať s disketou, s CD mechanikou.
  • Naučiť žiaka vyhľadávať, otvárať a ukladať programy.
  • Zoznámiť žiaka s pojmami súbor, adresár.
  • Zoznámiť žiaka s pojmami z oblasti hardvéru.
  • Naučiť žiaka základnú obsluhu PC.
  • Uviesť žiaka do problematiky programovania, malých programovacích jazykov.
  • Zoznámiť žiaka s pojmami algoritmus, syntax, jazyk, cyklus, vetvenie.
  • Naučiť žiaka používať základné príkazy mini-jazyka Robot Karel.
  • Umožniť žiakovi uplatnenie svojich poznatkov z programovania, fantáziu a šikovnosť pri tvorbe vlastného programu.
  • Naučiť žiaka používať základné príkazy operačného systému MS DOS, diskový manažér M602 a textový editor T602.
  • Naučiť žiaka pracovať v prostredí operačného systému Windows, s aplikáciami Skicár, Word, Excel.
  • Zoznámiť žiaka s multimediálnymi výučbovými aplikáciami.
  • Ukázať žiakovi cestu k informáciám o informačných technológiách (odborná literatúra, časopisy, Internet).
  • Zoznámiť žiaka s pojmami z oblasti PC sietí, operačných systémov Unix a Linux, bezpečnosťou na Internete, autorskými a licenčnými zákonmi, antivírovou ochranou.

Uvádzam návrh časovo-tematického plánu alternatívneho učiva Práca s počítačom v predmete Technická výchova pre 9. ročník základnej školy (ZŠ), ktorý rešpektuje tieto výchovno-vzdelávacie ciele. Časovo-tematický plán je praxou overený. V prípade indivinduálneho mierne modifikovaného prístupu možno očakávať u istého počtu žiakov chápanie pascalovských štruktúr a ich následné praktické implementácie žiakmi aj v kratšom časovom horizonte (najmä v spojení so seminárom). 

 

Návrh časovo-tematického plánu TchV v 9. ročníku ZŠ

 

PRÁCA S POČÍTAČOM

1. Usporiadanie počítačovej učebne. Pravidlá správania sa v počítačovej učebni.
2. Informácia.
3. Osobný počítač (PC). Základné pojmy, história.
4. Hardvér (HW) a periférie.
5. Softvér (SW) a jeho využitie.
6. Operačný systém (OS) MS DOS. História, vznik, základné pojmy, charakteristika. Súbor a adresár. Adresárová štruktúra.
7. Práca v OS MS DOS. Základné príkazy.
8. OS Microsoft (MS) WINDOWS. Grafické prostredie, charakteristika, história, vznik, základné pojmy. Práca v OS MS WINDOWS.
9. Nadstavby OS. Norton Commander (NC), M602. Práca s adresármi a súbormi.
10. Aplikačný SW. Textové editory. T602, WORD. Charakteristika, základné pojmy. Práca v textovom editore.
11. Grafické editory. Skicár. Gimp.
12. Tabuľkové procesory a databázy. C602, EXCEL, dBASE, ACCESS.
13. Vírusy. Práca s disketou. CD-ROM. DVD-ROM.
14. Multimédiá. Nástroje na vzdelávanie a prezentáciu informácií.
15. Nové princípy prenosu informácií.


ÚVOD DO PROGRAMOVANIA
16. Algoritmy, syntax.
17. Rozbor problému. Návrh riešenia. Realizácia.
18. Programovacie jazyky a minijazyky. Prehľad, možnosti, prostredie. Karel 96, Karel 3D.
19. Základné príkazy Robota Karla. 
20. Algoritmizácia, zápis, odladenie, archivácia a uloženie jednoduchého programu.
21. Cyklus s presným počtom opakovaní.
22. Algoritmizácia, zápis, odladenie, archivácia a uloženie programu s použitím cyklu s presným počtom opakovaní.
23. Podmienený príkaz, vetvenie.
24. Úlohy na podmienený príkaz a vetvenie.
25. Vnorený cyklus, podmienka, opakovanie, procedúra, rekurzia.
26. Úlohy na vnorený cyklus ...
27. Karel 3.2. Prostredie. Menu.
28. Syntax, príkazy, program.
29. Premenné, konštanty.
30. Algoritmus s použitím premennej.
31. Karel 3.2 anglicky. Prostredie. Menu.
32. Syntax, príkazy, program.
33. Turbo Pascal 6.0. Prostredie, syntax, help.

Súčasný stav využitia počítačov pri výučbe štruktúrovaného programovania

Súčasný stav využitia počítačov vo vyučovaní štruktúrovaného programovania na základných školách v okrese XXX som zisťovala prieskumom. Prieskum som realizovala začiatkom roka 2002 formou dopytovníka, ktorý obsahoval 8 otázok na 19 základných školách. Na základe vyhodnotenia dopytovníka som zistila, že súčasná situácia v základnom školstve vo využívaní počítačov vo vyučovaní štruktúrovaného programovania je mizerná. Kritický stav v danej oblasti ma motivoval k vypracovaniu tejto sekcie. Sekcia je koncipovaná ako snaha zmeniť túto neblahú situáciu.

 

Vyhodnotenie dotazníka "Využitie počítačov pri výučbe štruktúrovaného programovania" 

 

Základné školy v okrese XXX      
počet ZŠ spolu: 19 19 z 19 100,00%
z toho mestských:  6 6 z 19  31,58%
z toho vidieckych: 13 13 z 19 68,42%

Projekt Infovek 

     
zaradených ZŠ spolu: 4 4 z 19 21,05%
z toho mestských: 3 3 z 19 15,79%
z toho vidieckych: 1 1 z 19 5,26%
Odoslané dotazníky      
odoslané spolu: 19 19 z 19 100,00%
Vyplnené dotazníky      
vyplnené spolu: 11 11 z 19 57,89%
z toho mestských: 1 1 z 11 5,26%
z toho vidieckych: 10 10 z 11 0,91%
z toho mestských Infovek: 0 0 z 3 0,00%
z toho vidieckych Infovek: 1 1 z 1 100,00%
Ignorácia dotazníka      
ignorovalo dotazník spolu: 8 8 z 19 42,11%
z toho mestských: 5 5 z 6 83,33%
z toho vidieckych: 3 3 z 13 23,08%
z toho mestských Infovek: 3 3 z 3 100,00%
z toho vidieckych Infovek: 0 0 z 3 0,00%

 

Z vrátených vyplnených dotazníkov vyplýva, že:

  • Dve ZŠ (vidiecke) využívajú počítač pri výučbe štruktúrovaného programovania a to v predmete Technická výchova a v rámci seminára štruktúrovaného programovania.

  • Ostatné ZŠ nevyužívajú počítač pri výučbe štruktúrovaného programovania z dôvodov (v poradí) nedostatok počítačov (financie), nedostatok vhodných programovacích nástrojov, nedostatočná počítačová gramotnosť učiteľov.

  • Ostatné ZŠ by uvítali systém voľne šíriteľných výučbových verzií programovacieho nástroja mini-jazyka Robot Karel s postupom výučby jednotlivých pojmov a riešenými úlohami, za predpokladu, že by mali dostatočné hardvérové vybavenie a počítačovo gramotných učiteľov.

  • Žiadne ZŠ si nemôžu finančne dovoliť zakúpiť licenčný vyučovací programovací nástroj. 

  • Žiadnej ZŠ by česká lokalizácia výučbových verzií mini-jazyka Robot Karel nespôsobovala závažnejšie výučbové problémy.


Sekcia Programovanie, ako už bolo uvedené vyššie, je východiskom z tejto nelichotivej situácie a preto aj ponúka nasledovné riešenia na tri základné otázky. 

1. Nie sú počítače? 
Základy štruktúrovaného programovania možno žiakom vštepiť už na historickej dvaosemšestke v cene do 1000 Sk.

2. Nie sú dobré a lacné programovacie nástroje? 
Programovací mini-jazyk Robot Karel je vyhovujúci a je zadarmo.

3. Vyučujúci technickej výchovy je počítačovo negramotný? 
Odporúčam mu zúčastňovať sa na školeniach a voľný čas venovať sebavzdelávaniu v oblasti informačných technológií a výpočtovej techniky.
<<- ->>