<< home >>
Didaktické využitie mini-jazyka Robot Karel na ZŠ
<<- ->>


  • Karel 3D

KAREL 3D

Verzia Karel 3D je priestorovo orientovaná, umožňuje vytvárať priestorové útvary, Karla možno zamurovať tak, že ho ani vidno nie je (žiaci to často robia). 

Prečo Karel 3D

Karel 3D žiakov zaujme skutočným stavbárskym umením a zaujímavou postavičkou robota. Môže stavať z tehličiek, na ne vystúpiť, robiť značky a v priamom režime si v miestnosti, ktorej veľkosť môžeme nastavovať, budovať rôzne prekážky, steny z blokov. Za prínos považujem dobrú meditáciu programu, jeho ladenie a upozorňovanie na chyby. Chýbajú však podmienky svetových strán. 

Prostredie Karel 3D

karel3d

V prostredí programu Karel 3D pracujeme pomocou funkčných klávesov F1 - F10. Funkcia jednotlivých klávesov je nasledovná:

F1 pomoc
F2 uloženie nového príkazu alebo miestnosti na disk
F3 načítanie príkazu alebo miestnosti z disku
F4 menu, ktoré umožňuje v priamom režime (F6) meniť rozmery miestnosti, vyčistiť miestnosť, vytlačiť miestnosť, vynulovať počítadlo, v programovacom režime (F7) umožní ladenie (krokovanie) príkazu, zastaviť pri chybe, vytlačiť okno alebo príkaz
F5 spustenie programu alebo jeho ladenie (len v F7)
F6 priamy režim, môžeme sledovať činnosť Karla v miestnosti, alebo mu ju upravovať
F7 programovací režim, písanie príkazov (môžeme využiť F8 a F9 na priame kopírovanie príkazov a podmienok pomocou klávesy Enter)
F8 prehľad príkazov
F9 prehľad podmienok
F10 koniec

Riešené úlohy

Pre porovnanie syntaxe verzií Karla 96 a Karla 3D uvádzam riešenia rovnakých úloh. Pri použití rekurzie pribudlo riešenie REKU_1, v ktorom Karel stavia a stavia a stavia. Je to proste budovateľ. Program teoreticky nikdy neskončí. Riešenia REKU_2 až REKU_4 sú analogické s riešeniami REKU_1 až REKU_3 vo verzii Karel 96.

Riešené úlohy Karel 3D

 


Příkaz OBRAD                  

začátek                       

udělej 4 krát                 

  VLEVO-VBOK                  

  dokud NENÍ ZEĎ dělej        

   POLOŽ                     

   KROK                      

  *dokud                      

*udělej                      

konec                         

 

 

 

Příkaz RAD                             

začátek                                 

dokud NENÍ ZEĎ dělej                    

  POLOŽ                                 

  KROK                                  

*dokud                                  

konec                                   

 

Příkaz OB                              

začátek                                 

udělej 4 krát                           

  VLEVO-VBOK                            

  RAD                                   

*udělej                                 

konec                                   

 


Příkaz REKU_1                 

začátek                       

dokud NENÍ ZEĎ dělej       

  POLOŽ                       

  KROK                        

*dokud                        

VLEVO-VBOK                    

REKU_1                        

konec                         

 

 

 


Příkaz REKU_2                

začátek                       

dokud NENÍ ZEĎ dělej          

  když NENÍ CIHLA tak         

   POLOŽ                     

  *když                       

  KROK                        

*dokud                        

VLEVO-VBOK                    

REKU_2                        

konec                         

 

 

 


Příkaz REKU_3               

začátek                      

VLEVO-VBOK                   

dokud NENÍ ZEĎ dělej         

  když NENÍ CIHLA tak        

   POLOŽ                    

   KROK                     

  *když                      

*dokud                       

REKU_3                       

konec                         

 

 

 

Příkaz REKU_4                          

začátek                                 

dokud NENÍ ZEĎ dělej                    

  když NENÍ CIHLA tak                   

    POLOŽ                               

    KROK                                

  *když                                 

*dokud                                  

VLEVO-VBOK                              

když NENÍ CIHLA tak                     

  REKU_4                                

*když                                   

konec                                  

 

Tradičný dowňák


<<- ->>