<< home >>
Didaktické využitie mini-jazyka Robot Karel na ZŠ
<<- ->>


  • Záver

ZÁVER

Vynára sa pred nami otázka: Učiť na ZŠ programovanie? Áno, áno, áno! Domnievam sa totiž, že základy programovania použijú všetci žiaci vo svojom živote častejšie ako vedomosti o Adamauskej vysočine, o dátume nástupu Habsburgovcov na trón, o priraďovacích a podraďovacích súvetiach, či počte krviniek v jednom kubickom mm krvi a množstve ďalších prepotrebných vedomostí, ktoré do nich hustia naše školy. Nepochybujem o tom, že prakticky všetci dnešní žiaci budú v budúcnosti musieť pracovať s počítačmi. Tí, ktorí ovládajú základy programovania, dokážu omnoho lepšie pochopiť úskalia, ktoré na nich počítač chystá a vedia sa s nimi lepšie vysporiadať. Nie je pravda, že programovanie využijú iba profesionálni programátori. Môžeme si všimnúť stále masívnejšie prenikanie programovacích prostriedkov do ďalších a ďalších aplikácií. Stále viac používateľov bude chcieť vedieť prispôsobiť správanie týchto aplikácií svojím potrebám (napr. konfiguračné súbory aplikácií pod OS Linux v jazyku C). V minulosti bola vžitá predstava, že aplikácie sú stále dokonalejšie a celý ďalší vývoj bude záležitosťou čím ďalej užšej skupiny programátorov. Skutočnosťou je, že počet ľudí, ktorí si tu a tam niečo naprogramujú, rýchlo narastá. Je to spôsobené nielen stále väčším prenikaním počítačov do najrôznejších oblastí života, ale tiež stále schopnejšími a prítulnejšími programovacími nástrojmi. Ich plnohodnotné používanie je však závislé od zvládnutia úvodu do štruktúrovaného programovania na ZŠ, napr. prostredníctvom programovacieho mini-jazyka Robot Karel.

Celkovo treba programovací jazyk Robot Karel hodnotiť veľmi kladne. Prináša žiakom možnosť oboznámiť sa s teóriou programovania a formou hry vytvoriť zaujímavé aplikácie. A navyše program je šírený zadarmo, pre záujemcov je dokonca voľne prístupný jeho zdrojový kód. Ak teda chceme, aby sa žiak za počítačom aj čosi naučil a nehral len bezcieľne hry, skúsme ho posadiť pred tento program. Motivujme žiakov, veď programátori sú dobre platení.

Žiak by mal byť technicky gramotný a ak zaraďujeme do techniky i výpočtovú techniku, mal by mať na primeranej úrovni vedomosti z oblasti hardvéru a softvéru, mal by sa vedieť orientovať v množstve informácií a mal by mať predstavu čo to je programovanie. Žiak musí byť schopný algoritmicky uvažovať i keď samotný prepis do syntaxe programovacieho jazyka nie je podstatný. Dúfam, že programovací mini-jazyk Robot Karel otvorí žiakom dvere do sveta programovania. Ako užívatelia PC a rôznych aplikačných programov si uvedomia neľahkú prácu tímu programátorov. 

Záverom pripomeniem, že celosvetový trend smeruje k integrácií počítačov do všetkých predmetov, technickú výchovu nevynímajúc a programovanie by nemalo byť vecou iba predmetu informatika, či výpočtová technika.



<<- ->>