<< home >>
Didaktické využitie mini-jazyka Robot Karel na ZŠ
<<- ->>


  • Prínos pre pedagogickú teóriu a prax na základných školách

PRÍNOS PRE PEDAGOGICKÚ TEÓRIU A PRAX NA ZÁKLADNÝCH ŠKOLÁCH

Úvodom je potrebné sa aspoň trochu oboznámiť s pedagogickým pohľadom na podstatu poznávania. Existuje mnoho rôznych teórií. Ak vynechám niekoľko málo bádateľov viac (Sokrates, Platón) alebo menej (Komenský, Rousseau) vzdialenej minulosti, ktorí sa až prekvapivo zhodovali s najnovšími trendmi, možno povedať, že hlavné smery vývoja pedagogiky zodpovedajú vývoju vedomostí o funkcii mozgu.

Ešte na začiatku 20. storočia bol proces ukladania informácií v mozgu považovaný za statický. Tejto predstave najviac vyhovoval model poznávania podobný skladisku, kde sa informácie jednoducho ukladajú jedna vedľa druhej a vzájomne sa neovplyvňujú. Psychologické a pedagogické teórie, rešpektujúce tento model, vychádzali z predstavy, že chovanie a vedomosti žiaka by sa dali do najmenších detailov naprogramovať, ak by bolo možné ovplyvňovať a riadiť všetky jeho vnemy. Takýto pedagogický smer sa nazýva behaviorizmus, kybernetická pedagogika. Jeho názov je odvodený od knihy Američana Johna Broadusa Watsona z roku 1924 s rovnakým názvom. Za vrcholného predstaviteľa je považovaný Burrrhus Frederic Skinner.

Do určitej miery majú tieto teórie pravdu. Ako dôkaz býva uvádzaný napríklad známy Pavlovov experiment so psom, ktorému vždy pri jedle zvonili a po istej dobe stačilo zazvoniť, aby začal slintať. (Toto mi pripomína učiteľa, ktorý zo začiatku masovo umožní žiakom hrať počítačové hry a neskôr každodenne počas výkladu nového učiva počúva otázku od slintajúcich žiakov: Kedy sa už budeme hrať?) Skutočnosťou je aj to, že vnemy majú priamy vplyv na to, aké spoje sa v mozgu vytvárajú. Behavioristické teórie však nepočítajú s tými 50 triliónmi synapsiami medzi mozgovými bunkami, ktoré má človek od narodenia a ktorých vznik sa veľmi ovplyvniť nedá (zatiaľ). Ďalšou dôležitou skutočnosťou, ktorú nerešpektujú, je dynamický vývoj týchto synapsií a ich prepojenia, ktoré formou asociácie spôsobuje vzájomné ovplyvňovanie rôznych vedomostí. Nakoniec je to práve inteligencia, ktorá v závislosti na type problému (a výučba štruktúrovaného programovania je typická problémovými úlohami) rozhoduje o miere schopnosti žiaka použiť (asociovať) informácie získané v jednom prípade na prípad úplne iný.

Behaviorizmus ovplyvňuje výučbu Technickej výchovy a vôbec celé školstvo dodnes. Možno sa s ním stretnúť všade tam, kde je výučba priamo riadená. Ten, kto činnosť žiaka riadi, môže byť učiteľ, ale môže to byť aj autor výučbového počítačového programu, programovacieho prostredia. Tento fakt by sám o sebe ešte nemusel byť negatívny. Sú situácie, kde sa nedá vyhnúť priamemu riadeniu činnosti žiaka. Niektoré vedomosti môže žiak získať najľahšie nacvičením postupu podľa vzoru - inštruktívny prístup. Skutočné problémy vznikajú až vtedy, ak sa zabúda na to, že dobré výsledky sa nedajú dosiahnuť bez aktívneho zapojenia žiaka. Učiteľovi sa môže podariť natĺcť žiakom do hlavy veľké množstvo vedomostí, štruktúr a prvkov programovacieho jazyka, ale už nie schopnosť zovšeobecňovať a asociovať. Ak je cieľom aj rozvoj žiakovej inteligencie, musí učiteľ venovať pozornosť vzájomným súvislostiam medzi rôznymi prvkami programovacieho jazyka a typmi problémových úloh, medzi vstupnými parametrami (predpokladom) a následnou algoritmizáciou, aby čo najaktívnejšie zapojil žiakov do samostatnej činnosti.

Pedagogické postupy, ktoré sa v poslednej dobe snažia tieto skutočnosti rešpektovať, bývajú označované ako konštruktívne. Príslušný vedecký smer, konštruktivizmus, sa snaží rešpektovať súčasné vedomosti nielen o vývoji mozgu. Medzi jeho hlavné zásady patrí:

  • zvyšovanie vlastnej motivácie žiaka k učeniu (aktívna účasť mozgu)
  • konkrétna samostatná práca (learning by doing, projekty)
  • zapájanie blízkeho aj vzdialeného okolia (rodina, obec, organizácie, Internet)
  • hľadanie súvislostí medzi rôznymi vedomosťami
  • robenie chýb nie je na závadu, okamžitá náprava nie je nutná, ak ku korekcii dôjde neskôr (typický príklad je ladenie napísaného programu)

Práve tieto trendy vedú k snahe o reformu školstva. Jedným z ich konkrétnych prejavov je liberalizácia, ktorá občas býva prehnaná, s odôvodnením, že učenie musí byť zábavné a žiakov neslobodno do ničoho nútiť (edutainment). Konštruktívny spôsob aktívneho zapájania mozgov žiakov však nemožno považovať za zábavu v pravom zmysle slova. Ďalším znakom konštruktivizmu je zmena postavenia učiteľa z poskytovateľa informácií (inštruktívny spôsob) na pomocníka žiakov pri ich samostatnom získavaní, triedení a hodnotení informácií. Aj učiteľ sa niekedy môže učiť od žiakov. Veľký dôraz sa kladie na medzipredmetové vzťahy a spoluprácu. Tieto požiadavky sú v súlade s potrebami informačnej spoločnosti a aj s výučbou štruktúrovaného programovania v programovacom mini-jazyku Robot Karel tak, ako opisujem v tejto sekcii učiteľskej www stránky.

Konečne, sekcia je uceleným prehľadom programovacích mini-jazykov, ich možností, štruktúr, syntaxe a pod. Učiteľovi dáva možnosť výberu vhodnej verzie programovacieho mini-jazyka Robot Karel. Zároveň slúži ako metodická príručka s prehľadom možných úloh i niektorých riešení. Úlohy, prostredie a samotná tvorba programu žiakov dokáže zaujať. Učiteľ, čitateľ sekcie, pochopí a ozrejmí si možnosť, že zavrhované staršie počítače môžu mať pre žiakov prínos v úvode do štruktúrovaného programovania a algoritmizácii v predmete Technická výchova, záujmových útvarov či seminára. Veľký prínos vidím aj pre učiteľov počítačovo negramotných, nakoľko sa aspoň letmo zgramotnia čítaním a najmä pochopením sekcie. Z teoretického hľadiska považujem prínos sekcie za dokonalé zavŕšené dielo a praktické hľadisko závisí od jej využitia učiteľom Technickej výchovy.


<<- ->>