<< home >>
Didaktické využitie mini-jazyka Robot Karel na ZŠ
<<- ->>


  • Úvod

ÚVOD

V posledných 10 - 15 rokoch so zrýchlením od roku 1990 došlo k zásadnej zmene postavenia používateľa prostriedkov výpočtovej techniky. Táto zmena bola podmienená celkovým rozvojom výpočtovej techniky, mikroelektroniky, ale aj komunikačných prostriedkov, softvérových produktov a technológií výroby. Inovácie technickej bázy vytvorili priestor pre zmeny v používaní výpočtovej techniky. Od sálových počítačov poskytujúcich najmä hromadné spracovanie dát sa prešlo k otvorenej architektúre klient - server, umožňujúcej rozvoj najrôznejších informačných systémov. V súčasnosti nastupuje tretia fáza s dominanciou siete internetu, ktorá naplno odkrýva možnosti sietí. Stiera sa význam fyzickej lokality zdrojov a podstatou sa stáva ich dostupnosť 24 hodín denne a 7 dní v týždni.

Pri pohľade na vývoj informačných technológií uplynulého desaťročia možno uviesť niekoľko oblastí, ktoré prispeli k urýchleniu rozvoja informačných technológií a komunikačných technológií. Za najvýznamnejšiu skutočnosť, ktorá narušila výhradnosť centrálnych počítačov možno považovať mäsové nasadenie osobných počítačov. Pre použitie osobných počítačov bol nevyhnutný rovnako rýchly vývoj príslušného programového vybavenia - od prvých jednoduchých operačných systémov, textových editorov začiatku 90. rokov až po dnešné komfortné kancelárske a tlačové systémy ako OpenOffice a LaTeX.

Informačné a komunikačné technológie tvoria v technologicky rozvinutých krajinách významný a najdynamickejšie sa rozvíjajúci sektor hospodárstva. Súčasný rozvoj informačných služieb spôsobil výrazný celosvetový nedostatok odborníkov v oblasti informačných a komunikačných technológií. Trpí ním aj Slovensko i keď Slovensko nepatrí medzi rozvinuté krajiny. Preto o úspechu slovenského hospodárstva bude rozhodovať zvládnutie digitálnych technológií. Na Slovensku je pripojenie škôl k internetu v značnej miere závislé od vybavenia počítačmi a ich prístupu k internetu. Katastrofálna situácia v tejto oblasti je zapríčinená trvalým dlhodobým podfinancovaním slovenského školstva. Rozvíjanie počítačovej gramotnosti na stredných a základných školách aspoň sčasti pomáha projekt Infovek. V rámci tohto projektu sa niektoré školy postupne vybavujú výpočtovou technikou a pripájajú sa na internet. Infovek tak predstavuje malý krôčik v sprístupnení internetu mladej slovenskej jenerácií a stimuluje jej záujem nielen o moderné technológie nového veku, ale aj o poznatky a vzdelávanie vôbec. Tento projekt prebúdza Slovensko do digitálneho veku v čase, keď iné krajiny sú už dávno v ňom. K tomu je potrebné začať už s prípravou na základných školách.

<<- ->>