<< home >>
Informačné technológie a ich využitie v predmete technická výchova
<<- ->>


  • Metodika optimálneho spôsobu výučby aplikačného softvéru v technickej výchove

METODIKA OPTIMÁLNEHO SPÔSOBU VÝUČBY APLIKAČNÉHO SOFTVÉRU V TECHNICKEJ VÝCHOVE

Výber metódy závisí od preberaného učiva a aplikačného softvéru. Prvoradá je motivácia žiaka - oboznámenie s cieľmi vyučovacej lekcie. Najčastejšie sa na jednej vyučovacej jednotke uplatňujú slovné a názorné metódy, t.j. najskôr učebnú látku žiakom vyučujúci vysvetlí a ozrejmí dôležité a podstatné pojmy (informačno-receptívna metóda). Následne vyučujúci demonštruje (ukazuje) jav alebo proces pomocou vhodne zvoleného programu. Žiaci si učivo prakticky overujú a opakujú prostredníctvom aplikačného programu. Vyučujúci im zadáva nové a nové úlohy. Často sa uplatňuje i heuristická metóda, kde sa žiaci zúčastňujú na vyriešení úlohy a vyvodení záverov.

Praktický príklad

  • názov učiva: Základné zdroje elektrickej energie

  • ročník: piaty

  • výchovno-vzdelávací cieľ: Získať základné poznatky o výrobe elektrickej energie a jej potrebe pre život človeka.

  • motivácia: Rozhovorom so žiakmi vyvolať zvedavosť, odkiaľ sa vlastne elektrická energia, ktorá je v každej domácnosti nevyhnutná, berie.

  • vysvetlenie pojmov: elektráreň, energetické zdroje (obnoviteľné a neobnoviteľné), rozdelenie elektrární podľa spôsobu premeny energie (tepelná, vodná, veterná, atómová, geotermálna, slnečná, ...)

  • demonštrácia: Na PC ukázať prácu s vybraným softvérom (Joulinka, Encyklopédia energie, energyweb), upozorniť na dôležité informácie, ich zaznamenanie do poznámok.

  • praktická činnosť žiakov: Samostatná práca žiakov s programom - objavovanie nových poznatkov a metód práce pri osvojovaní učiva.

  • spätná väzba: Overovanie poznatkov. Verbálna komunikácia o učive, čo žiakov zaujalo, čo objavili a pod.

  • hodnotenie: Zhodnotenie výsledkov práce žiakov.

Heuristická metóda (didaktické hry)

Napríklad dopravná výchova:

1. tvorba dopravných značiek
2. riešenie situácie na dopravných križovatkách


Žiak si sám vyhľadáva v súbore programov alebo na internete informácie potrebné pre vyriešenie situácie. Informácie triedi, analyzuje a vyhodnocuje

Tvorba funkčných celkov

Žiaci vytvárajú funkčné celky (elektrické obvody, mosty, stavebné konštrukcie, dopravné prostriedky). Vyučujúci im sám ukáže, demonštruje prácu s programom, napr. funkčne zapojený obvod a zadá žiakom úlohu, ktorú majú riešiť. Po zvládnutí úlohy zadať náročnejšiu. Treba vyhodnotiť tvorivosť, fantáziu a funkčnosť jednotlivých riešení.

Pre porovnanie tradičného poňatia výchovy a novými trendmi vo výchove s využitím IT uvádzam tabuľku porovnania tradičných a nových foriem výchovy.

 

Zložka výchovy

Tradičné poňatie výchovy

Nové trendy vo výchove s využitím IT

Úloha učiteľa

Zdroj informácií

Sprievodca informačným prostredím

Úloha žiaka

Prijímať informácie

Mať záujem o poznávanie

 

 

Samostatne zaobchádzať s informáciami

 

 

Získavať informácie o sebe a sám seba hodnotiť

Zdroj informácií

Učebnica a učiteľom vybrané materiály

Škála informácií z rôznych zdrojov, ktoré si žiak s pomocou učiteľa sám vyberá

Kurikulum (osnovy)

Dôraz na obsah poznania

Dôraz na žiakove kompetencie, na znalosť zaobchádzania s informáciami a na ich porozumenie

Hodnotenie

Jednostranne od učiteľa k žiakovi - skúšanie

Dôraz na sebahodnotenie žiaka, škála rôznych foriem hodnotenia a sebahodnotenia

Komunikácia

Prevažujúci monológ učiteľa

Dialóg, výmena informácií medzi učiteľom, žiakmi a rodičmi

Z hľadiska vývoja výučbových nástrojov možno tieto špecifikovať:

nástroje minulosti

  • učebnice a zošity

  • lineárne texty s obrázkami

  • klasické učebné pomôcky

  • priame pozorovanie

  • skutočnosť prezentovaná výučbovými filmami alebo videom

  • učiteľ jediný zdroj vedomostí

  • výsledky predkladané učiteľovi

nástroje budúcnosti

  • pôvodné zdroje informácií a žiacke materiály

  • hypertext a multimédiá

  • virtuálne modely a simulácie

  • technológiami podporované nepriame pozorovanie

  • interaktívna virtuálna realita

  • kontakt s množstvom experimentov rôznych odborov

  • výsledky predkladané spolužiakom a verejnosti

Z hľadiska vývoja výučbových metód možno špecifikovať dva druhy prístupu k výučbe:

inštruktívny prístup

  • programovaná výučba 

  • pevné osnovy a štandardy 

  • požadované konkrétne vedomosti 

  • učenie drilovaním (naspamäť) 

  • predmety oddelené 

  • hodiny oddelené 

  • žiaci rozdelení podľa veku 

  • všetci robia to isté 

  • chyby sa okamžite opravujú 

  • testovanie a známkovanie 

  • učiteľ najvyššou autoritou 

  • disciplína najvyššou cnosťou 

  • škola uzatvorená okoliu 

  • učiteľ je zdrojom informácií 

  • vonkajšie vplyvy minimalizované

konštruktívny prístup

  • projektová výučba 

  • tematický učebný plán 

  • požadovanie splnenia úlohy 

  • učenie pochopením súvislostí 

  • predmety tematicky spojené 

  • hodiny tematicky spojené 

  • delenie podľa schopností a záujmov 

  • individuálne alebo skupinové úlohy 

  • chyby zdrojom poučenia 

  • slovné hodnotenie 

  • učiteľ pomocníkom a sprievodcom 

  • záujem o vzdelanie najvyššou cnosťou 

  • škola otvorená nielen okoliu 

  • ktokoľvek môže byť zdrojom informácii 

  • nebezpečie škodlivých vplyvov

Z hľadiska vývoja výučbových metód so zapojením IT možno špecifikovať opäť dva druhy prístupu k výučbe.

inštruktívny prístup

  • prácu riadi použitý program 

  • vhodná motivácia 

  • výučbové programy učiace konkrétne vedomosti

  • testovanie vedomostí 

  • zaznamenávanie a vyhodnocovanie výsledkov 

  • samostatná práce pri počítači 

  • chyby okamžite opravované spätnou väzbou 

  • učiteľ je do určitej miery nahradzovaný 

konštruktívny prístup 

  • činnosť riadi sám žiak 

  • vedomosti získavané nepriamo prostredníctvom výučbových aktivít 

  • počítač využívaný ako nástroj pre získavanie informácií, vlastné tvorivé uplatnenie či komunikáciu 

  • často práca skupinová 

  • omyly nie sú na závadu 

  • úloha učiteľa nezastupiteľná 

  • najčastejšou formou projektová výučba 

  • virtuálne prostredie, simulácie

<<- ->>