<< home >> |
Informačné technológie a ich využitie
v predmete technická výchova |
|||||||||||||||||||||||||||
<<- ->> |
||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
|
METODIKA OPTIMÁLNEHO SPÔSOBU VÝUČBY
APLIKAČNÉHO SOFTVÉRU V TECHNICKEJ VÝCHOVE
|
Zložka výchovy |
Tradičné poňatie výchovy |
Nové trendy vo výchove s využitím IT |
Úloha učiteľa |
Zdroj informácií |
Sprievodca informačným prostredím |
Úloha žiaka |
Prijímať informácie |
Mať záujem o poznávanie |
|
|
Samostatne zaobchádzať s informáciami |
|
|
Získavať informácie o sebe a sám seba hodnotiť |
Zdroj informácií |
Učebnica a učiteľom vybrané materiály |
Škála informácií z rôznych zdrojov, ktoré si žiak s pomocou učiteľa sám vyberá |
Kurikulum (osnovy) |
Dôraz na obsah poznania |
Dôraz na žiakove kompetencie, na znalosť zaobchádzania s informáciami a na ich porozumenie |
Hodnotenie |
Jednostranne od učiteľa k žiakovi - skúšanie |
Dôraz na sebahodnotenie žiaka, škála rôznych foriem hodnotenia a sebahodnotenia |
Komunikácia |
Prevažujúci monológ učiteľa |
Dialóg, výmena informácií medzi učiteľom, žiakmi a rodičmi |
nástroje minulosti
učebnice a zošity
lineárne texty s obrázkami
klasické učebné pomôcky
priame pozorovanie
skutočnosť prezentovaná výučbovými filmami alebo videom
učiteľ jediný zdroj vedomostí
výsledky predkladané učiteľovi
nástroje budúcnosti
pôvodné zdroje informácií a žiacke materiály
hypertext a multimédiá
virtuálne modely a simulácie
technológiami podporované nepriame pozorovanie
interaktívna virtuálna realita
kontakt s množstvom experimentov rôznych odborov
výsledky predkladané spolužiakom a verejnosti
inštruktívny prístup
programovaná výučba
pevné osnovy a štandardy
požadované konkrétne vedomosti
učenie drilovaním (naspamäť)
predmety oddelené
hodiny oddelené
žiaci rozdelení podľa veku
všetci robia to isté
chyby sa okamžite opravujú
testovanie a známkovanie
učiteľ najvyššou autoritou
disciplína najvyššou cnosťou
škola uzatvorená okoliu
učiteľ je zdrojom informácií
vonkajšie vplyvy minimalizované
konštruktívny prístup
projektová výučba
tematický učebný plán
požadovanie splnenia úlohy
učenie pochopením súvislostí
predmety tematicky spojené
hodiny tematicky spojené
delenie podľa schopností a záujmov
individuálne alebo skupinové úlohy
chyby zdrojom poučenia
slovné hodnotenie
učiteľ pomocníkom a sprievodcom
záujem o vzdelanie najvyššou cnosťou
škola otvorená nielen okoliu
ktokoľvek môže byť zdrojom informácii
nebezpečie škodlivých vplyvov
inštruktívny prístup
prácu riadi použitý program
vhodná motivácia
výučbové programy učiace konkrétne vedomosti
testovanie vedomostí
zaznamenávanie a vyhodnocovanie výsledkov
samostatná práce pri počítači
chyby okamžite opravované spätnou väzbou
učiteľ je do určitej miery nahradzovaný
konštruktívny prístup
činnosť riadi sám žiak
vedomosti získavané nepriamo prostredníctvom výučbových aktivít
počítač využívaný ako nástroj pre získavanie informácií, vlastné tvorivé uplatnenie či komunikáciu
často práca skupinová
omyly nie sú na závadu
úloha učiteľa nezastupiteľná
najčastejšou formou projektová výučba
virtuálne prostredie, simulácie