<< home >> |
Informačné technológie a ich využitie
v predmete technická výchova |
<<- ->> |
|
|
|
|
ŠTANDARD A ERGONÓMIA POČÍTAČOVEJ UČEBNEZ praktického hľadiska je štandard hardvéru podmienený finančnými možnosťami školy, preto za minimálne parametre považujem:
Za ďalšiu možnú zostavu považujem:
Za optimálnu považujem lokálnu počítačovú sieť (1 ks server a 15 ks žiackych staníc) v konfigurácii:
Túto zostavu neodporúčam na vyučovacích hodinách rozoberať, jej možnosti v prípade kvalitného zosieťovania a trvalého pripojenia na internet sú prakticky neobmedzené.
Z
hľadiska technického vývoja počítačov je vhodné mať v učebni rôzne
konfigurácie PC. Návrh ergonómie počítačovej učebneErgonómia školskej počítačovej učebne je veda o prispôsobovaní pracovného prostredia potrebám žiaka. Cieľom je nájsť správny súlad medzi fyzickými potrebami, prostredím a vybavením počítačovej učebne s ohľadom na environmentálne faktory - držanie tela, vzdialenosť od obrazovky monitora, okolité svetlo, a pod.
Predmetom skúmania ergonómie sú systémy typu ČLOVEK-TECHNIKA. Cieľom ergonómie je optimalizácia systémov ČLOVEK-TECHNIKA ako prostriedok na plnenie cieľov výučby a na vytváranie dokonalejších podmienok všestranného a harmonického rozvoja žiakov vo výchovno-vzdelávacom procese.
Ergonómia pomáha riešiť problematiku optimálneho návrhu riešenia počítačovej učebne, optimalizáciu vyučovacieho režimu, zabezpečenie optimálnej výkonnosti žiaka prostredníctvom jeho prípravy, prispieva k motivácii žiakov a zladením všetkých požiadaviek umožňuje vytvorenie harmonického pracovného prostredia, maximálneho pracovného výkonu a spokojnosti žiakov.
Na zdravie žiakov majú vplyv na jednej strane vlastnosti počítača a jeho komponentov a na druhej strane spôsob jeho používania a pracovné prostredie, v ktorom sa počítač spolu s jeho používateľom nachádza.
Vplyv pracovného prostredia na človeka pri práci s počítačomČi si to už človek uvedomuje viac, alebo menej, na psychiku žiaka, fyzický a zdravotný stav pôsobí vo výchovno-vzdelávacom procese celý komplex vonkajších ale aj vnútorných vplyvov. Počnúc alergiou na protivného správcu počítačovej siete, alebo starosťou s prvou láskou, až po cvrlikajúci pevný disk v počítači, alebo prenikavou vôňou nového parfému príťažlivej pani učiteľky. To všetko a ešte omnoho viac vnímajú zmysly žiaka a odovzdávajú na spracovanie do mozgu. Ten je práve intenzívne zamestnaný funkciou parného stroja, ale nezávisle na tom bez žiakovho vedomia spracováva aj ostatné impulzy z okolia. A možno práve tie sú na príčine, že na tú funkciu parného stroja nie a nie prísť. Faktory, ktoré ovplyvňujú žiaka vo vyučovacom procese sú:
Dôležitý je aj efektívny čas strávený za počítačom bez následkov pre žiakov. V mladšom školskom veku odporúčam 15 až 30 minút, vo vyšších ročníkoch aj dlhšie. V prípade dvojhodinovky je nutné umožniť žiakom cez prestávku telesný pohyb, najlepšie na školskom dvore (žiaci 45 minút zaostrovali zrak do vzdialenosti 50-80 cm a vo vonkajšom prostredí majú možnosť zaostriť zrak na vzdialené predmety). Ak to podmienky a verejná mienka dovoľujú, žiaci si cez prestávku na školskom dvore môžu zacvičiť jogu a uvoľniť tak stŕpnuté a napäté telo, najmä svalstvo chrbtové, sedacie a krčnú chrbticu.
Predchádzanie týmto problémov znamená nadobudnúť aspoň základné poznatky z ergonómie práce a výučby a realizovať ich v praxi.
Najčastejšie zdravotné problémy pri práci s počítačomAj keď nemožno úplne oddeliť zdravotné dôsledky práce na počítači pre používateľa od ostatných vplyvov (celkový životný štýl, fyzické a psychické danosti žiaka, spôsob stravovania, a pod.), práca na počítači má svoje špecifiká a tým aj hroziace riziká pre zdravie.
Opis zrakových problémovNáročnosť práce za obrazovkou monitora môže vyvolať viaceré zrakové problémy:
Zrakové problémy súvisiace s poruchami slzného filmuZa normálnych okolností oko produkuje slzný film, ktorý spĺňa viaceré ochranné funkcie. Film chráni oko pred prachom a zvlhčuje očný povrch. Býva obnovovaný mrkaním viečka, ktoré roztiera slzný film po celom povrchu oka. Pri práci za obrazovkou sa znižuje počet mrknutí tri až štyrikrát, vplyvom vertikálneho pohľadu na obrazovku sa zväčšuje plocha odkrytého oka, čo má za následok zvýšené vyparovanie slzného filmu. V dôsledku toho sa dostaví suchosť očí používateľa počítača, nie zriedka sprevádzaná pálením. Obranné mechanizmy oka zareagujú jeho zvýšenou slzivosťou.
K poruchám slzného filmu prispieva:
Hygiena pri práci v počítačovej učebniMonitor vyžaruje elektromagnetické a röntgenové žiarenie, musí vyhovovať vytvoreným normám (napr. TCO99). Nesmie byť otočený zadnou stranou k žiakovi (lavice s počítačmi nesmú byť usporiadané za sebou ako v klasickej učebni). Monitor musí byť umiestnený vo výške očí žiaka opretého o stoličku. Monitor musí mať ľahko otočný podstavec s možnosťou horizontálneho a vertikálneho natáčania. Na monitore treba zvoliť čo najvyššiu obnovovaciu frekvenciu (min. 85 Hz) aj keď na úkor rozlíšenia.
Filter z polarizovaného skla prepúšťa svetlo len rovno, odvedie preč elektrostatický náboj.
Myš má mať netrhaný pohyb, ľahko ovládateľné tlačidlá, ergonomický tvar a treba ju občas vyčistiť.
Klávesnica má mať ergonomický tvar.
Chrbát má byť opretý vo zvislej polohe o operadlo stoličky. Namáhanie sa zmenší kvalitnou stoličkou s nastaviteľnou výškou sedadla a uhlom operadla, nohami podloženými podložkou, aby stehná boli vo vodorovnej rovine, klávesnicou pod úrovňou dosky stola a myšou na jej úrovni.
S jedným počítačom by mal pracovať iba jeden žiak. Je to náročné na financie, prípravu rozvrhu, delenie tried a ústretovosť vedenia školy.
Počítačová učebňa by mala mať fundovaného odborníka v oblasti IT. Správca počítačovej učebne by mal byť za svoju náročnú zodpovednú prácu adekvátne finančne ohodnotený. Iba týmto spôsobom možno zabezpečiť funkčnú počítačovú učebňu a učiteľovi dáva priestor venovať sa pedagogickej činnosti namiesto opráv a údržby HW, SW a siete.
Bezpečnosť počítačovej učebneV prípade počítačovej učebne treba rozlíšiť bezpečnosť z hľadiska elektroinštalácie a možnosti eventuélneho požiaru. Nezanedbateľné je tiež poistenie počítačovej učebne pre prípad krádeže, požiaru alebo živelnej pohromy.
ElektroinštaláciaPredpokladám počítačovú učebňu s jedným serverom, switch-hub, modemom a routerom trvalo zapnutými a 15 ks žiackych klientskych staníc. K tomu treba pridať skener, tlačiareň a uvažovať o prípadnom ďalšom rozširovaní učebne. Návrh takejto učebne vyžaduje včasné podrobné konzultácie s odborníkmi alebo firmou na elektroinštaláciu, ktorí túto prácu aj realizujú a sú za ňu zodpovední. Je vhodné mať v počítačovej učebni vlastnú rozvodovú skriňu, každý počítač pripojiť na vlastný okruh (aj kvôli bezpečnosti dát a informácií) a na serverový okruh nepripájať iné zariadenia. V počítačovej učebni musí byť centrálny vypínač, ktorým odpojíme v prípade úrazu elektrickým prúdom alebo poruchy všetky počítača od elektrickej siete. Odporúčam po dôkladnej analýze aj z hľadiska bezpečnosti a revíznej správy nechať urobiť elektroinštaláciu zodpovednej firme, bez ohľadu na financie, nakoľko týmto spôsobom je zaručené dodržanie všetkých zákonných noriem.
Protipožiarne opatreniaV počítačovej miestnosti musí byť na viditeľnom a prístupnom mieste vhodný hasiaci prístroj pre hasenie zariadení pod elektrickým prúdom. V žiadnom prípade nesmieme hasiť vodou. V miestnosti, najlepšie v blízkosti servera musí byť umiestnený snímač signalizácie požiaru. Je nutné vytvoriť prísne pravidlá správania sa v počítačovej učebni (napr. počítače v učebni nesmú byť zapnuté bez prítomnosti správcu učebne alebo vyučujúceho, žiaci do miestnosti vstupujú iba v sprievode vyučujúceho, žiaci majú zakázané používať vlastné diskety a kompaktné disky CD-ROM). Zariadenia v učebni nesmú byť zakryté horľavými materiálmi (žiadne handry po monitoroch), zvlášť okolo servera musí byť zabezpečený dostatočný voľný priestor. Pod pracovnými stolmi sa nesmú skladovať obalové krabice a polystyrénové výplne. V učebni má byť viditeľne umiestnený evakuačný plán s náčrtom núdzových východov z miestnosti a budovy. |
<<- ->> |
|
|