<< home >>
Informačné technológie a ich využitie v predmete technická výchova
<<- ->>


  • Záver

ZÁVER

Počítač je moderný informačný nástroj, ktorý môže nemalou mierou zvýšiť profesionalitu práce učiteľa. Pri vhodnom použití doslova otvorí okno do sveta a sprístupní učiteľovi a jeho žiakom nekonečný rad nových poznatkov, podporí dialóg medzi učiteľom, žiakmi a rodičmi, uľahčí hodnotenie a diagnostiku a prispeje k lepšiemu sebapoznávaniu učiteľov a žiakov. 

S výučbovými programami treba pracovať podľa možností prístupu k počítačom v škole alebo doma. Aj keď v súčasnej dobe u nás ešte existujú školy, ktoré nemajú nijaký počítač, existujú i školy s počítačovou učebňou vybavenou lokálnou sieťou, určenou pre výučbu, a ešte aspoň s jedným počítačom v riaditeľni alebo u hospodárky, určeným na vedenie školskej administratívy. Vybavenie výpočtovou technikou je pochopiteľne lepšie na stredných než na základných školách. Počítačová učebňa je využívaná väčšinou pre výučbu informatiky alebo výpočtovej techniky na odborných školách. Pre výučbu iných predmetov len výnimočne. Počítačová učebňa by však mala slúžiť aj nepovinným predmetom a záujmovým krúžkom. V určitých hodinách by mala byť otvorená pre samostatnú prácu učiteľov i študentov. Na školách pracuje s počítačmi len niekoľko málo učiteľov a tí ostatní necítia potrebu ani tlak zo strany vedenia zaujímať sa o počítače. Študenti i žiaci sa často učia o počítačoch len pre samotné počítače a často mávajú i dosť zbytočné odborné vedomosti bez súvislostí. Pritom chýbajú vzájomné väzby medzi informatikou a ostatnými predmetmi, aby mohli byť získané vedomosti prakticky využité. Celosvetový trend smeruje k integrácii počítačov do všetkých predmetov a často i k úplnej absencii špecializovaného predmetu ako informatika. Predpokladá sa totiž odborná spôsobilosť všetkých učiteľov, dostatočná dostupnosť odpovedajúcim spôsobom vybavených počítačov a úprava osnov. Je jasné, že k podobnému vývoju týmto smerom bude musieť prísť i v našom školstve. Vďaka nedostatku motivácie zo strany učiteľa a financií to však bude veľmi neskoro. Síce už dnes sa niekde nájdu také výnimočné podmienky a výnimoční učitelia, ktorí dokážu počítač zapojiť i do výučby informatike veľmi vzdialeného predmetu. Pretože nie je možné, aby výučba všetkých predmetov prebiehala v počítačovej učebni, je potrebné do budúcnosti počítať aj s tým variantom, že počítač sa stane súčasťou bežného vybavenia každej učebne. Z tohto pohľadu je treba uvažovať o tom, ako zapojiť jeden počítač do výučby celej triedy.

<<- ->>