|
ZÁVER
Počítač je moderný informačný nástroj, ktorý môže nemalou mierou zvýšiť
profesionalitu práce učiteľa. Pri vhodnom použití doslova otvorí okno
do sveta a sprístupní učiteľovi a jeho žiakom nekonečný rad nových
poznatkov, podporí dialóg medzi učiteľom, žiakmi a rodičmi, uľahčí
hodnotenie a diagnostiku a prispeje k lepšiemu sebapoznávaniu učiteľov
a žiakov.
S výučbovými programami treba pracovať podľa možností prístupu k
počítačom v škole alebo doma. Aj keď v súčasnej dobe u nás ešte existujú
školy, ktoré nemajú nijaký počítač, existujú i školy s počítačovou
učebňou vybavenou lokálnou sieťou, určenou pre výučbu, a ešte aspoň s
jedným počítačom v riaditeľni alebo u hospodárky, určeným na vedenie
školskej administratívy. Vybavenie výpočtovou technikou je pochopiteľne
lepšie na stredných než na základných školách. Počítačová učebňa je
využívaná väčšinou pre výučbu informatiky alebo výpočtovej techniky na
odborných školách. Pre výučbu iných predmetov len výnimočne. Počítačová
učebňa by však mala slúžiť aj nepovinným predmetom a záujmovým krúžkom.
V určitých hodinách by mala byť otvorená pre samostatnú prácu učiteľov
i študentov. Na školách pracuje s počítačmi len niekoľko málo učiteľov
a tí ostatní necítia potrebu ani tlak zo strany vedenia zaujímať sa o
počítače. Študenti i žiaci sa často učia o počítačoch len pre samotné
počítače a často mávajú i dosť zbytočné odborné vedomosti bez
súvislostí. Pritom chýbajú vzájomné väzby medzi informatikou a
ostatnými predmetmi, aby mohli byť získané vedomosti prakticky využité.
Celosvetový trend smeruje k integrácii počítačov do všetkých predmetov
a často i k úplnej absencii špecializovaného predmetu ako informatika.
Predpokladá sa totiž odborná spôsobilosť všetkých učiteľov, dostatočná
dostupnosť odpovedajúcim spôsobom vybavených počítačov a úprava osnov.
Je jasné, že k podobnému vývoju týmto smerom bude musieť prísť i v
našom školstve. Vďaka nedostatku motivácie zo strany učiteľa a financií
to však bude veľmi neskoro. Síce už dnes sa niekde nájdu také výnimočné
podmienky a výnimoční učitelia, ktorí dokážu počítač zapojiť i do
výučby informatike veľmi vzdialeného predmetu. Pretože nie je možné,
aby výučba všetkých predmetov prebiehala v počítačovej učebni, je
potrebné do budúcnosti počítať aj s tým variantom, že počítač sa stane
súčasťou bežného vybavenia každej učebne. Z tohto pohľadu je treba
uvažovať o tom, ako zapojiť jeden počítač do výučby celej triedy.
|