<< home >>
Informačné technológie a ich využitie v predmete technická výchova
<<- ->>


  • Úvod

ÚVOD

Pri práci na počítači používame rôzne programy. Každý z nich je podľa našich zákonov dielo, rovnako ako román, hudba, obraz alebo socha. Autora programu chráni autorský zákon, ktorý určuje jeho práva a povinnosti. Podľa autorského zákona je právom autora rozhodovať o tom, ako sa bude jeho dielo používať a šíriť. Licencie pre väčšinu programového vybavenia sú navrhnuté tak, že používateľovi odoberajú právo jeho voľného šírenia a používania. Pre mnohé základné školy sa z finančných dôvodov licencie stávajú neprekonateľnými prekážkami pri využívaní výučbových programov. Sekcia ukazuje možnosti získania a využitia výučbových programov aj bez väčších finančných nákladov, pritom nedáva návod k softvérovému pirátstvu a nevylučuje počítače z výchovno-vzdelávacieho procesu.

Ciele tejto sekcie učiteľskej www stránky

Predkladaná sekcia má dva ciele:

  1. Oboznámiť s možnosťami využitia výučbových programov (softvér - SW) pri výučbe technickej výchovy s použitím osobného počítača (PC) na základnej škole, ktorá nedisponuje značnými finančnými možnosťami na legálne zakúpenie komerčného SW a ktorá neprešla výberovými kritériami zaradenia do Projektu Infovek, alebo ktorá síce výberom prešla, no márne čaká aspoň na edukačný balíček, keď už nie na hardvérové vybavenie (HW).
  2. Zhromaždiť opis voľne a bezplatne šíriteľného SW pre využitie vo výchovno-vzdelávacom procese v predmete technická výchova (freeware, shareware, abandonware, demo verzie) a to nielen programy výučbové, ale aj rôzne komprimačné nástroje, grafické editory, antivírusové programy, programovacie nástroje, užitočné programy pre internet a mnoho, mnoho iného a vytvoriť tak didaktickú učebnú pomôcku - učiteľskú www stránku.

Nestačí však iba, ak má škola potrebné hardvérové a softvérové vybavenie, nemenej dôležitá je vlastná iniciatíva a angažovanosť učiteľov, snaha neustále sa vzdelávať v oblasti informačných technológií (IT). Podstatná je aj podpora zo strany vedenia školy. Na pôde školy musia prebiehať interné školenia obsluhy PC pod vedením odborného a fundovaného garanta IT.

Predpoklady sekcie

Vychádzam z troch predpokladov:

  1. Časť SW je voľne stiahnuteľná z internetu.
  2. Časť SW je kópia z CD príloh časopisov a podľa zákona, ak si učiteľ časopis kúpi, môže vytvoriť záložnú kópiu pre vlastnú potrebu a v rámci vlastnej potreby ju môže využívať na vyučovaní.
  3. Škola má licenciu na operačný systém (OS) Microsoft (MS) Windows. (Ako uvediem ďalej v texte úvodu sekcie, tento predpoklad nemusí byť nutne splnený.)

Sporným by mohol byť bod 1, keďže na internete existujú rôzne stránky, ale učiteľ nie je oprávnený hodnotiť zákonnosť alebo nezákonnosť tej ktorej stránky. Nemá právnu zodpovednosť hodnotenia, vychádza z občianskeho princípu "čo nie je zakázané, to občan môže". Je ale vhodné súhlasiť s licenčnými podmienkami konkrétneho SW pri inštalácii, no najmä treba dbať na vlastnú bezpečnosť pri pripojení k sieti internet (spyware, vírusy, trójske kone, nezabezpečené porty, a i. Sporné sú aj niektoré znenia licencií. Či už ide o obsahovú alebo jazykovú stránku. Učiteľ napríklad nie je povinný dôkladne ovládať cudzí jazyk.

Súčasný stav didaktického využitia IT v predmete Technická výchova a v školstve vôbec


Rýchly osobný hmotný prospech je motiváciou, ktorá ovláda činy jednotlivcov, celých národov a vývoj celého ľudstva oddávna. Zisk je dnes viac ako kedykoľvek predtým základnou mierkou hodnôt. Úspešný je len ten, kto je schopný čo najrýchlejšie zarobiť. Je úplne samozrejmé, že každý, kto má tú moc rozhodovať o pridelení financií, robí tak hlavne podľa vlastných záujmov.

Táto skutočnosť má negatívny vplyv na formovanie postojov spoločnosti a na veľmi nerovnomerný rozvoj rôznych odborov ľudskej činnosti. Všade tam, kde sa očakáva rýchly a istý zisk, nie sú problémy s financiami a vývoj ide rýchle dopredu. Medzi také odbory patrí napr. bankovníctvo, obchod, vojenský priemysel a zábava. Patrí sem však aj všetko, čo vyššie vymenované odbory nutne k svojmu rozvoju potrebujú, ako sú napr. moderné technológie. Vzdelávanie sem však rozhodne nepatrí. Zatiaľ čo sa technické parametre počítačov zvyšujú neuveriteľným tempom a každý sa snaží vyvinúť pre ne predovšetkým programy potrebné v spomenutých odboroch, využitie v školstve značne zaostáva.


Vďaka tomu, že cena počítačov vzhľadom k hromadnej výrobe klesá, začínajú sa síce na školách už objavovať, ich zapojenie do výučbového procesu však v súčasnej dobe rozhodne nie je stredom záujmu schopných obchodníkov, programátorov, alebo štátu. Väčšina učiteľov nemá dostatočný prehľad o tom, ako počítače využívať, a keď aj tento prehľad majú, škola nemá dostatok financií na potrebné softvérové vybavenie. Preto nemôžeme byť so súčasným stavom spokojní.

Príčiny súčasného stavu


Ak hľadáme príčiny súčasného stavu zapojenia počítačov do vyučovacieho procesu, uvedomujeme si, že niečo nie je v poriadku. Ale čo? Mnoho z tých, ktorý nie sú so súčasným stavom spokojní, sa domnieva, že za vinníka možno označiť technický pokrok, a problém riešia úplným zavrhnutím moderných technológií. Taký postoj ale k zlepšeniu situácie neprispeje a rozvoj techniky nezastaví. Niekto sa možno domnieva, že vinu má naša súčasná ekonomická transformácia a celú situáciu by riešil návratom k totalitným metódam zákazov a príkazov. Ani tak sa problémy riešiť nedajú. Chyba totiž nie je v dnes aj u nás zavádzanej trhovej ekonomike. Chyba je v nás ľuďoch, v súčasnom úpadku morálky, v preferovaní osobných krátkodobých hmotných záujmov pred záujmami celej spoločnosti.

Riešenie súčasného stavu


Riešenie súčasného stavu navrhujem v tejto sekcii učiteľskej www stránky. Netrvám však na tom, že toto riešenie je jediné. V prípade školy, ktorá nedisponuje počítačmi, je dôležité, ako sa k informačným technológiám postaví vedenie školy. V prípade, že vedenie zaujme pozitívne stanovisko, môže fundovaný IT garant poskladať počítače z lacnejších komponentov vo svojom voľnom čase bez nároku na finančnú odmenu. Vyžaduje to však dostatočné teoretické a praktické znalosti a zručnosti pri skladaní hardvéru. Skladateľ na seba berie značné riziko súvisiace so zakúpením starších komponentov bez záruky. Fundovaný IT garant po zložení a oživení hardvéru potrebuje ďalšie teoretické a praktické znalosti a zručnosti pri inštalácii operačného systému. Ak škola vlastní licencie na OS MS Windows (v r. 2000 boli tieto licencie pre školy za 1 Sk), je vhodné nainštalovať OS MS Windows spoločnosti Microsoft. Ak škola tieto licencie nevlastní, ako najvhodnejší OS sa javí distribúcia Mandrake Linux s následnou inštaláciou emulácie Windows, napr. codeweawers-wine, v ktorej existuje istá nenulová pravdepodobnosť spustenia aplikácií pôvodne určených pre OS Windows. Ďalšia práca spočíva vo vyhľadávaní nekomerčného softvéru na internete alebo v CD prílohách počítačových časopisov. Popri tom sa treba neustále zapájať do projektov sľubujúcich zabezpečenie IT pre školu (INFOVEK, ESEMESEJ, RAMA a i.) a oslovovať potencionálnych sponzorov.

<<- ->>